طبقه بتونی را امضا می کند که دارای مشکلات رطوبت است

0


اکثر ساختمانهای تجاری و صنعتی با یک بستر بتونی که روی خاک آماده شده گذاشته می شود ، ساخته می شود که به آن دال بر روی سطح می گویند.

تولیدکنندگان پوشش کف ، اعم از تولیدکننده کاشی ، چوب ، فرش یا پوشش کف با عملکرد بالا ، بر اساس نتایج مختلف روش های آزمایش ASTM ، حداکثر میزان رطوبت مجاز بتن را که می توان محصولات کف خود را روی آن نصب کرد ، منتشر می کنند.

رطوبت و بخار رطوبت کف می تواند باعث نگرانی شود ، چه این دال تازه ریخته شده باشد و چه چندین دهه از عمر آن گذشته باشد و بدون در نظر گرفتن مکان. علوم بتن هنوز در حال پیشرفت است. در حالی که این صنعت تمام پاسخ ها را ندارد ، می توان گفت که مشکلات رطوبت در کف بتونی از یکی از دو منبع ناشی می شود:

1- مخلوط بتن خود در صورتي كه دال به طور ناكافي پخت شود يا در غيراينصورت رطوبت را نگه دارد

2. خاک در زیر دال ، در صورت وجود مانع بخار نامناسب

آب از اجزای مهم هر مخلوط بتن است. بتن تازه ریخته شده ، با توجه به زمان کافی ، در نهایت رطوبت کافی را در طی فرآیند پخت آزاد می کند تا با ساخت و ساز ساختمان و پوشش کف یا نصب سیستم پوشش کف رزین.

رطوبت هنوز وجود دارد

متأسفانه ، یک سطح بتن علی رغم داشتن رطوبت بیش از حد مجاز ، به راحتی می تواند تصور غلط از خشک بودن به اندازه کافی ایجاد کند. به این دلیل که حتی یکبار که دال پخت ، هرگز کاملاً بدون رطوبت نیست.

بتن ذاتاً متخلخل است و حتی اگر رطوبت نزدیک سطح بتن بخاطر بهبودی تبخیر شود ، رطوبت از زیر بتن یا درون بتن تمایل دارد تا از طریق مویرگهای بتنی به سمت اسمزی مهاجرت کند تا از مسیر کمترین مقاومت خارج شود. . از این فرآیند به عنوان انتقال بخار رطوبت (MVT) یاد می شود.

[Related: Eliminate Fall Claims By 90 Percent with this Adhesive-Backed Mat]

بخار رطوبت را می توان از نظر رطوبت نسبی بتن (RH) یا از نظر سرعت حرکت بخار از طریق بتن اندازه گیری کرد. برای بهترین نتایج باید از روشها و محدودیتهای آزمون پیشنهادی تولید کنندگان کف استفاده کرد.

درصورتي كه نتايج آزمايش از حد رطوبت توصيه شده فراتر رود ، بعضي از توليدكنندگان راه حل هاي موثر كنترل MVT را براي استفاده با محصولات كف خود ارائه مي دهند.

خطرات انتقال بخار رطوبت

برخی از مشکلات بالقوه کف که می تواند ناشی از انتقال بخار بیش از حد رطوبت باشد:

  • لایه لایه شدن یا شکست اتصال در کف کف به دلیل مایعات بسیار قلیایی که می توانند از زیر میعانات خود را انجام دهند.

  • ترک خوردن یا ایجاد حباب در پوشش کف یا سیستم پوشش کف رزینی

  • توسعه سطوح ناهموار راه رفتن ، ایجاد خطرات لغزش و سقوط

  • کاهش طول عمر مواد کف؛ زیبایی شناسی آسیب دیده

  • عدم اعتبار ضمانت کفپوش ، بسته به محدودیت های MVT

  • زوال و خرد شدن سرانجام بستر بتن

  • توسعه قالب یا رشد پاتوژن یا در بالای دال بتونی یا در زیر مواد کف

ترمیم و اصلاح شرایط رطوبت کف بتن می تواند هزینه بر باشد ، و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • برداشت و دفع پوشش کف آسیب دیده

  • جایگزینی کفپوش ، با استفاده از سیستم های کاهش دهنده MVT

  • بازرسی قالب ، اصلاح در سراسر تاسیسات ؛ صدور گواهینامه از بین بردن

  • تعویض دال بتنی

کف بیش از حد کف بتونی MVT می تواند منجر به تعمیرات مکرر و گرانتر از آنچه پیش بینی شده است ، که به توقف تولید و از دست دادن بالقوه درآمد نیاز دارد.

[Related: Top 5 Envelope Failures and Water Leaking Solutions]

شناخت علائم رطوبت بتن

هرچه زودتر مشکلی مشاهده شود ، زودتر می توانید عمل کنید و به کاهش پیامدهای نامطلوب کمک کنید. هوشیاری و نظارت منظم بر وضعیت کف حیاتی است.

به یاد داشته باشید ، کفپوش شما می تواند خوب به نظر برسد ، اما هنوز در مراحل اولیه ایجاد مشکلات رطوبت است.

علائم قابل مشاهده برای جستجو

هنگام بازرسی از کفپوش خود برای MVT ، از خود بپرسید:

  • آیا در زمین یا مناطقی که می توانید تغییر رنگ تیره تری داشته باشید نقاط مرطوب وجود دارد؟

  • اگر کفپوش شما کاشی یا مواد دیگری است که در حین نصب به استفاده از چسب و / یا دوغاب نیاز داشت ، آیا قطعات شل شده ای مشاهده می کنید یا علائمی از لایه لایه شدن مشاهده می کنید؟

  • آیا می توانید ترک ، حباب ، بلند کردن یا لایه برداری از سطح کف را مشاهده کنید؟

  • آیا باقیمانده سفید رنگ کف وجود دارد که نشان دهنده قلیایی / نمکی است که توسط بخار رطوبت متراکم رسوب کرده است؟

  • آیا روی زمین و / یا دیوارها لکه های سیاه مشاهده می کنید؟ آیا در اتاق یا در منطقه خاصی بوی کپک یا کپک وجود دارد؟

اگر به هر یک از این س yesال ها پاسخ مثبت دهید ، ممکن است بخواهید آزمایش بخار رطوبت را در نظر بگیرید. چندین تکنیک و آزمون برای انجام این کار یا استخدام یک متخصص حرفه ای در دسترس است.

چه موقع می توان رطوبت را در یک تخته بتن آزمایش کرد

در یک دنیای ایده آل ، قبل از نصب پوشش کف ، هر دال برای رطوبت آزمایش می شود.

از نظر ساخت و ساز جدید ، دال باید پس از بهبود و قبل از نصب پوشش کف ، آزمایش شود. اگر رطوبت بیش از حد وجود داشته باشد ، باید به آن توجه شود. در صورت رها کردن به مرور ، با گذشت زمان مشکلاتی را به وجود می آورد که منجر به لایه لایه شدن و نصب مجدد کامل و غیره می شود.

برای آن دسته از اسلبهایی که از قبل کفپوش وجود داشته است ، یک مرحله اضافی برای آزمایش رطوبت در نظر گرفته شده است: پوشش کف باید برداشته شود. در صورت وجود ملات ، دوغاب یا چسب ، باید آنها را برداشته و زمین بزنید تا قسمت تمیز بتن در معرض دید قرار گیرد. فقط در این صورت است که می توانید با استفاده از روش های آزمایش زیر رطوبت را به درستی آزمایش کنید.

3 آزمایش برای بررسی میزان رطوبت در صفحات بتنی

1. تست رطوبت بتن

یکی از ساده ترین و اقتصادی ترین روش های آزمایش برای تعیین احتمال وجود رطوبت در بتن ، آزمایش رطوبت بتن ASTM D 4263 است. نوار پلاستیکی مربع 18 اینچی را روی بتن در معرض نوار چسب بزنید و بگذارید 16 ساعت بماند.

تجمع رطوبت متراکم شده در زیر پلاستیک در 16 ساعت می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.

2. تست کلرید کلسیم

آزمایش دیگر تست کلرید کلسیم (ASTM F 1869) است که به صورت کیت در دسترس است. با مقایسه وزن کلرید کلسیم قبل و بعد از زمان آزمون (60 تا 72 ساعت) ، این نه تنها وجود رطوبت بلکه میزان و میزان بخار رطوبت که از طریق ورق به سمت بالا حرکت می کند را نشان می دهد.

کیت ها به طور معمول رطوبت در اینچ یا ¾ اینچ بالای دال بتونی را اندازه گیری می کنند.

3. آزمایش رطوبت نسبی

آزمایش رطوبت نسبی (ASTM F2170) دال از طریق پروب های مخصوص رطوبت تعبیه شده در بستر بتن انجام می شود. این آزمایش پیشرفته ترین و جامع ترین این سه روش ، میزان وجود و مقدار رطوبت را در عمق دال اندازه گیری می کند.

هنگامی که دانستید مشکلی در کنترل رطوبت وجود دارد یا خیر ، با یک پیمانکار کف سازی متخصص در زمینه کاهش رطوبت مشورت کنید.

راه حل های کفپوش MVT بهینه

در میان بسیاری از گزینه های کفپوش تجاری ، صنعتی و سازمانی موجود در بازار ، پوشش کف های رزین امروزی گزینه های بسیار خوبی را ارائه می دهند تا به صاحبان تأسیسات کمک کنند از بروز رطوبت کف جلوگیری کنند.

تولیدکنندگان سیستم های اپوکسی و یورتان با کیفیت ، انواع مختلفی از راه حل های کفپوش کنترل رطوبت با دوام طولانی را ارائه می دهند تا انتظارات زیبایی و عملکرد تقریباً در هر مرکز را برآورده کنند.

درباره نویسنده:

کندال یانگ ورثکندال یانگورث یک متخصص ارشد بازاریابی در است پوشش های Tennant. وی بیش از 10 سال تجربه کمک به مشتریان در بسیاری از صنایع در انتخاب و نصب کفپوش بتنی مناسب برای تأسیسات آنها را دارد.

Tennant Coatings of Minneapolis پیشرو در زمینه کفپوش ، دانش و تخصص است.

دو مقاله انتخاب شده برای مطالعه بعدی:

About The Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *